Direktlänk till inlägg 12 juli 2009

Sol, salta bad och semester

Av Sussie - 12 juli 2009 21:58

Idag gjorde vi ett tappert försök att återigen få lite saltvatten på våra kroppar. Vi bestämde oss för att testa stranden i centrala Helsingborg. Packade allt som hör till en dag på stranden: pastasalld, te, kaffe, kakor, filtar etc. Redan när vi kom utanför dörren började vi inse att det kanske inte skulle bli så mycket bad. Vindarna blåste kallt från väster och molnen hopade sig. Väl framme på Gröningen var vi rejält nedkylda och bad var inte att tänka på. Efter att ha värmt upp oss med filtar, handdukar och varma drycker doppade vi i alla fall tårna. Om det hade varit vindstilla och sol hade jag nog gjort ett försök men inte som det var idag. På kvällen solade det upp och vi hade en fin kväll.

Annars har semestern hittills varit OK. En vecka i Bulgarien gav i motsats till dagen fler bad än vad jag kan räkna till. Mest i hotellpoolerna men även i Svarta havet. Temperaturen i havet var ca 27 grader. Mycket behagligt. Även i Bulgarien hade vi regn men det var i alla fall varmt. Vi gjorde inte några äventyrliga utflykter utan det var en stillsam semester. Bulgarien lämnar inte några djupa intryck hos mig och hamnar inte på min reseönskelista.

Vägen hem från Bulgarien blev lite krokig. Landade i Stockholm och efter en hotellnatt så tog vi ett arla morgonflyg till Köpenhamn. Efter ett besök på Köpenhamns hovedbanegård (som inte är en trevlig plats) för att lämna in väskor begav vi oss till Zoo. Holger sprang från det ena djuret till det andra och verkade ha en bra dag. Jag blir dock alltid lite illamående av att vara bland instängda djur. Elefanterna hade dock fått ett stort fint inhängnat område, men isbjörnarnas näste var allt annat än stort...

Via tåg och färja hamnade vi så i Helsingborg. Här (och på lite andra ställen i Skåne) har vi haft härliga lugna dagar med trevligt sällskap. Nu återstår en natt i Skåne sen väntar ett dygn på tåg innan vi landar i Kiruna!