Alla inlägg under mars 2007

Av Sussie - 30 mars 2007 11:44

Holger har sin första namnsdag idag. HOLGERHolger har börjat klättra uppåt på namntoppen igen. Det är fortfarande ett ovanligt namn bland barn men ökningen är snabb.I början av 1800-talet började Holger användas som dopnamn efter att ha varit bortglömt långa tider. I början av 1900-talet fram till 20-talets slut lyftes Holger av en modevåg som gjorde namnet till ett av de vanligaste.Holger är ett nordiskt namn med lite oklar betydelse, andra delen av namnet betyder spjut men vad Hol- betyder är omtvistat. Historikern Alf Henrikson satsade på huld vilket innebär att Holger betyder en som älskar (är huld mot) spjut källa svenska namn

Av Sussie - 29 mars 2007 09:14

Ute flödar solen idag igen! Ska ta mig ut i friska luften om en stund. Försökte vila med Holger men telefonen ringer och stör mig. På tal om telefoner så hittar jag inte min mobiltelefon. Batteriet är slut så jag kan inte ringa. Hade den igår kväll. Holger är skäligen misstänkt som tjuv.Holger har fått tand nummer tre och fyran är på väg. Mammigheten accelererar. Jag får inte gå en meter från honom utan att han protesterar vilt. Hoppas det är snabbt övergående.Sitter och planerar mat till stuglivet. Har vi tur så blir det nästan två veckor i stugan. Vill äta varierat men behöver nya uppslag på mat som helst lagas över öppen eld (dvs grillas på galler eller muurikka)...

Av Sussie - 29 mars 2007 09:07

I söndags flyttade vi fram klockan en timme. Bra, tänkte jag och trodde att då får vi sova en timme längre. Holger borde ju inte fatta att vi ändrar klockan. Men vad händer? Jo, han börjar vakna klockan 05 istället. Går och lägger sig samma tid eller något senare.TRÖTT!

Av Sussie - 28 mars 2007 17:48

Jag bor på gatan som gud (som i det här fallet är kommunen eller bdx, sammanslutning av åkare) glömde. Den plogas sist när snön kommer (om den plogas alls oftast kör man på snön tills den är plattare), den sandas sist (i och med att vi bor vid en backe så blir det glashalt och man kan nästan satsa pengar på att bilarna kommer att fastna) och den sopas och städas först framåt midsommar (när halva kvarteret ringt och varit förbannade). Det finns trottoarer på sidan om vägbanan som sig bör. Problemet är dock att dessa ALDRIG plogas vintertid. Vägen krymper för varje snöfall. Nåväl nu är snart den här säsongen över. Nu lyser solen och snön smälter i rask takt. Det är en mindre flodvåg som passerar förbi vårt hus.

Av Sussie - 28 mars 2007 17:46

Arg. Skrev ett långt inlägg, sidan hängde sig. Allt är borta. Det är som sagt inte första gången det händer men jag blir lika irriterad varje gång. Ids inte skriva om inlägget!

Av Sussie - 26 mars 2007 10:08

Måste bara skriva att The Ark är färdig för Kirunafestivalen!!!!!!!!!!Artistlistan hittills:» Anna Ternheim» Bo Kaspers Orkester » Evergrey » Lars-Ánte Kuhmunen » Lisa Miskovsky » Lordi» Markus Fagervall» Nisse Hellberg» Promoe» Raised Fist » The Ark Biljetter går redan nu att boka på Ticnet

Av Sussie - 22 mars 2007 11:45

Igår lös solen så fint så efter en långpromenad var jag tvungen att köpa mig en glass. Det blev en Pepe - lakritsglass. Det började bra, med härligt lakrisöverdrag och vanilglass under det, men sen. Små svampiga bitar med smak som kanske skulle vara lakrits. Nä usch.GB har flera nyheter i sitt sortiment. Bland annat Girlie. En rosa stjärnglass med glitter (=smink?) inuti pinnen. Åh, jag blir så trött. Det har ju länge pågått en debatt om kläder och kön. Flera klädkedjor, tex Polarn och Pyret och Lindex, har ju fattat detta och plockat bort stämplar som girl och boy. Det finns väl hundratals andra namn de kunnat döpa glassen till? Fy skäms GB!

Av Sussie - 19 mars 2007 15:47

När vi kom till stationen i Uppsala igår var det första man såg poliser. Inte en polisbil utan minibussar med poliser. Bandyfinalen hade gått av stapeln och besvikna Hammarbyfans skulle åka hem. Alla var askalas-packade. Unga som gamla. Män som kvinnor. De äldre herrarna gick (vinglade) med sina bandyportföljer. Några var stökiga. Trist. Delade tågkupé med en äldre dam. Det var bara hon, Holger och jag i kupén. Damen var trevlig men lite irriterande. Hon visste bättre än mig vad Holger ville när han var missnöjd (trodde hon alltså). Nåväl gamla tanter får väl hållas.Skönt att vara hemma efter en vecka på vift. Vi har förstås haft det jättebra men eftersom Holger var sjuk största delen av vår resa så blir det lite påfrestande.Peter har åkt iväg på sin årliga skoterresa. Målet är Mehamn i nordnorge. Trist att vi åkte om varandra. Hoppas de har bättre väder än vädret i Kiruna just nu. Snöfall. Allt är bara vitt. Kan tänka mig att det blir jobbigt att se spåren.

Skapa flashcards