Alla inlägg under februari 2007

Av Sussie - 26 februari 2007 20:34

Hörde några gymnasietjejjer diskutera igår när jag satt på bussen (ankomsttid 20.15) på väg hem från Pajala :tjej1: Klockan är 19.59, om 16 minuter ska vi vara framme och det är ju flera mil kvar till Kiruna. Vi kommer att bli senatjej2: Nä men det är ju 25 minuter till vi ska vara framme.tjej1: Nä 16 minuter. tjej2: Nä 25 minutertjej1: Om en minut är klockan 20.00 Då är det en kvart kvar till 20.15 Alltså totalt 16 minutertjej2: Ja just ja. Jag tänkte fel. Jag tänkte på minus.ÖHHHHHHH

Av Sussie - 23 februari 2007 16:37

Nu har vi gett oss ut på resa igen, jag och Holger. Denna gång till Pajala för att hälsa på Holgers morfar med familj. Här är det kallt. Det har tydligen varit riktigt kallt i 27 dagar nu. Idag var det tur att det var kallt. Det är nämligen Norrskensfestival i byn och affärerna firar detta genom att ge köldrabatt. Lika många procent rabatt som antal minusgrader vid ett visst klockslag. Rabatten idag blev 23%. Synd att de inte mätte temperaturen ett par timmar tidigare, för när jag steg upp var det -29.Holger tycker att morfar och Ammis katt är rolig. Huj vilken fart det är på krypandet. Katten tyckerm dock inte att det är lika kul.

Av Sussie - 19 februari 2007 21:46

Helgen tillbringades i stugan i Kurravaara. Härligt. Kurravaara kan vara ett riktigt kallhål, speciellt den här tiden på året. Ofta fem-tio grader kallare än inne i stan. Den här helgen var det inte så. -10 grader och sol. Kan det bli bättre?!Idag har Holger varit ovanligt gnällig (när jag läser tillbaka i min blogg låter det nästan som han ofta är gnällig - men så är det faktiskt inte). Inte förrän efter sju nu på kvällen piggnade han till och blev glad och busig.Skulle baka en kaka idag. Ögnar snabbt igenom receptet. Bra - alla ingredienser hemma. Följer receptet till punkt och pricka (tror jag). 1. sätt på ugnen - fint rätt gradantal blir det också2. Smörj och bröa en form - går också alldeles utmärkt3. Blanda alla torra ingredienser (blandar mjöl, bakpulver, bikarbonat och socker - för visst är socker en torr ingediens?)4. Vispa ägg och socker poröst!!!! - vad gör jag nu då?, sockret är ju redan i mjölblandningen. Nåväl får vispa upp ägget så gott det går och vända ner det i de TORRA ingredienserna5...6...Kakan blev ätbar - men kunde kanske ha blivit ännu bättre. Det är nog bra att läsa igenom hela receptet först och sedan sätta igång.Senare ställde sig Holger upp mot den uppfällda ugnsluckan (som hade kallnat...), oj oj det går i en rasande takt.Imorgon är det grand finale. Fettisdag. Mums

Av Sussie - 15 februari 2007 09:03

Ovanstående bild kommer från gårdagens Metro. Ja att man blir äldre varje dag visste man ju men att man strax är gamling det visste jag inte. OCH jag är ju sambo med en gamling.Igår åkte jag och Holger tåg till Boden. Det gick bra men tåget var förstås försenat både på dit och hemresan pga av den "stränga" kylan (-20 grader)...

Av Sussie - 13 februari 2007 14:53

Holger har en bok om sitt första år. Där finns utrymme för att skriva in framgångsrika svenska idrottsmän/kvinnor. Utrymmet har varit tomt ända till idag men nu skrev jag in Anja Pärsson. Den tjejen är inte dålig. Tänk vilket psyke hon måste ha. Det har ju inte gått särskilt bra den här säsongen och så smäller det till när VM kommer, på hemmaplan. Hittills 3 guld. Idag är det storslalom, spännande.

Av Sussie - 11 februari 2007 19:38

Ett dygn borta från övriga familjen är avklarad. Allt gick bra härhemma. Jag hade i och för sig inte trott något annat. Vi hade möte om jobbets framtid. Det märks att företaget inte är van att ordna möte och fest för många människor. Och det är ju bra. Vårt företag ska inte syssla med möten och fester, men SÅ otroligt dåligt organiserat. Kan gnälla massor om det men låter bli. Försöker tänka på godbitarna istället. Känner mig lite mer rustad för framtiden och kul hade jag. Några glas vin blev det (amningspumpen har gått varm för att få bort all alkoholhaltig mjölk...) och sen nattklubb på det. Gissa om att jag är trött idag. Ovan vid nattsuddande.

Av Sussie - 9 februari 2007 17:23

Nu har blommorna fått ett nytt hem. De bor numera på ett hotell. Eftersom det finns personal där varje dag så tror jag de kommer att få ett bra liv. Behöll dock en liten liten blomma som minne.(Del 1)

Av Sussie - 8 februari 2007 14:43

Var på en liten promenad idag. Strålande sol och -20 i skuggan, men betydligt varmare i solen. När jag kom nerför backen på väg hem så lyste vårat hus så härligt gult!

Skapa flashcards